Ahad, 2 Jun 2013

Amaran Untuk Najib.

Sama ada Najib perlu letak jawatan atau tidak terletak kepada perwakilan UMNO.  Namun Najib perlu sedar bahawa sekalipun mandat diberi tetapi 'ini kalilah' peluang untuk beliau kembali ke pangkal. Peluang itu mungkin  untuk kali ini sahaja. Pertama kerana Anwar sudah terpadam dari skrin perjuangan orang melayu. Anwar semakin celaru.  Pendekatan yang diambil untuk caci maki umno diterjemah sebagai mencaci maki orang melayu yang menganggotai organisasi itu. Pendekatan itu menyebabkan orang-orang yang bersimpati dengan perjuangan Anwar lari dan memadamkan sokongan.  Untuk menjadi PM Anwar perlu berhemah. Berbudi bahasa tinggi dan berdebat secara bertamadun. Mengajak rakyat turun ke jalanraya mungkin bersesuaian dengan anak muda separuh matang tentang  politik. Ditokok dengan pengikut tegar PKR, DAP dan PAS. 

Najib kena kembali ke pangkal.  Jangan terlalu melayan tuntutan Persatuan Pendidik Cina  lalu mengabaikan pendidikan kebangsaan. Pelaksanaan  bahasa pengantaran diabaikan. Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi terpinggir.  Contoh maklumat tentang ubat-ubatan yang dibawa masuk, dibuat dan dipasarkan di Malaysia jarang mengunakan bahasa melayu sedang bahasa cina dan bahasa inggeris amat ketara. Malah bill-bill tuntutan bayaran untuk sesuatu perkhidmatan juga tidak lagi mendaulatkan bahasa kebangsaan. Apa sudah jadi? Najib pun lebih inggeris daripada melayu. Rakyat biasa amat meluat dengan pemimpin yang lebih  inggeris daripada inggeris. Lebih lajak dari laju.

Pendidikan asas agama Islam diabai. Sepanjang terdidik selama enam tahun di sekolah rendah, para pelajar buta al-quran. Buta amali tentang abadah hingga hasilannya melahirkan ummah koro dalam masyarakat. Mengapa tidak dibuat sesuatu dan diperkasakan. Jika sistem pendidikan rendah masih seperti sekarang , tunggu sampat kucing bertanduk pun etnik cina tidak akan bertandang untuk belajar di sekolah kebangsaan. Jadi jangan buang masa lagi untuk melayan orang lain menapak kaki  ke sekolah kebangsaan sehingga kita mengabaikan kehendak dan kewajiban kita terhadap bangsa melayu. Sistem Pendidikan Rendah kebangsaan perlu berubah kepada pendekatan membina ummah beragama. Kuatkan asas agama para pelajar sekolah rendah di samping menerapkan kekuatan akademik. Atasi rempit, dadah, moral bangsa  melalui sistem pendidikan. berteraskan Islam.  Mertabatkan agama, bahasa dan bangsa melayu.  Jangan malu menceduk pendekatan PAS.  Membina negara bangsa janganlah dikaburi oleh sebab-sebab kelainan aliran  politik. 

Najib! Jangan tunggu sehingga ahli biasa UMNO sendiri turun ke jalanraya untuk meminta anda mentranfomasikan pemikiran anda selari dengan kehendak rakyat .  Waktu itu pada hemat saya UMNO mungkin telah ditalkinkan. Perjuangan UMNO hanya akan berkekalan dalam lipatan dan cacatan sejarah perjuangan bangsa yang kononnya berjasa tetapi amat hina dan tidak dihargai oleh bangsanya sendiri. Menjadi bahan kutukan dan hitamlah skrin perjuangan yang akan diwarisi.

Tiada ulasan: