Isnin, 25 Julai 2011

i am ok.

Entah dari agensi mana yang setiba-tiba menyapa saya ketika sedang sarapan pagi. Teh tarik masih berbueh. Nasi lemak udang sekadar sesudu disauk ke mulut. Pak Cik boleh saya berkongsi pendapat? penuh sopan dan tertip. "Minta maaf jika saya mengganggu Pak Cik sarapan. Saya tersenyum. Dalam hati tergetus prasangka ' apa pulak budak kanyak ni nak pekena aku'. Saya layan kedua remaja perempuan ini dengan menjemput mereka minum bersama.

Soalan yang tidak terpalit sedikitpun di minda saya ini tiba-tiba terlontar dari bibir munggil anak gadis ini. Cantiknya kira ada rupalah. Boleh dijadikan calon menantu tetapi anak lelaki baru berusia 20 tahun. Apa kira pun kena hanyutkan dahulu fikiran yang tergoda bak sementara itu. Soalannya "Pak Cik suka politik?" Saya diam dan merenung sorang demi seorang dengan renungan tajam. Muka mereka berubah. Semerah kulit delima matang. Saya uja mereka dengan soalan yang tidak menepati soalan. "Kenapa?"

Kami siswa sains politik universiti.. XYZ sedang menyiapkan kerja kursus tentang aliran pemikiran pengundi PRU 13. Ya ka. Bagus. Untuk soalan yang ditanya sebentar tadi. "SUKA!" Pak Cik parti............? . Rahsia. Rahsia?, Pak Cik takut untuk mendedahkan keahlian PakCik?
ohhhhhhhhhhh! sesekali tidak. Nanti cik Shuhada dan Cik Ng Sui Leng boleh menelah kepartian saya. Sekarang kita ke persoalan pokok. Apa yang kamu berdua ingin tahu?

S. Parti yang pak cik akan pilih (undi) dalam PRU 13.
J. Belum tentu lagi.
S. Mengapa?
J. Kerana PRU 13 belum tiba.
S. Belum memihak. Kenapa?
J. Sebab saya Islam dan saya juga melayu.
S. Apa kena mengena dengan keputusan memilih?
J. Seorang wira, dia tidak akan menyatakan siapa musuh dan siapa kawan. Wira tetap
ada musuh dan tetap ada kawan.
S. kami tak faham. .....
J. Tanya soalan yang lain?
S. Calon yang bagaimana yang akan menjadi pilihan Pak Cik Pilih?
J. Tahniah! soalan yang bagus. Calon pilihan. Cerdik. pandai. amanah. penyayang. sopan. rajin.
s. Semua calon rajin.....
j. Siapa kata? Rajin mengumpat. Rajin berjanji. Rajin buat duit. Rajin bercakap. rajin bergaduh.
s. Habis......!
J. Calon yang pak cik akan pilih ialah calon yang ada kejantanannya, keperempuanannya, keanakannya, keibuannya dan kebapaan.
s. adakah calon yang seperti itu ...... pak Cik?
j. Ada. Akar kayu di rimba kita kenal asal usulnya, kita kenal khasiatnya inikan pula manusia yang hanya ada dua iaitu iman dan nafsu. Gampang.
S. Pas atau UMNO atau Keadilan.
J. Pak Cik akan pilih Manusia. Bukan Pas. bukan UMNO dan bukan Keadilan.
s. Terima kasih pak cik kami akan ketengahkan keunikan pendapat ini tetapi kami tidak memperolehi ketepatan seperti yang kami ingini.
J. Tidak semua yang kita ingini akan kita perolehi dengan jalan mudah. Terima kasih kembali.

Saya kasihan melihat mereka melangkah longlai meninggalkan meja makan dari Medan Selera ini. Mereka saya andaikan sama seperti anak-anak menagih wang sepuluh ringgit tetapi yang dapat diperolehi hanyalah seringgit. Seorang pengikut PAS tegar di SK Sri Gunung tentu kecewa dengan jawapan saya. tetapi I am OK cikgu. Tiada sesiapa pun yang boleh menyembelihi saya selagi saya boleh menyebut I am OK. kah kah kah Hwaaaaaaaaaaaaaa!

Tiada ulasan: