Khamis, 11 Mac 2010

Guan Eng Gali Terowong

'Pilihan raya PBT Guan Eng sedia jumpa Najib'. Saya selamanya tidak pernah ingin percaya kepada Abu Jahal Guan Eng. Muslihatnya sama seperti memasukkan garam ke dalam gula.

1. Mengapa perlu PBT diwar-war untuk dipilihan rayakan? Kelak siapakah calon-calonnya? Apakah hanya untuk mencinamalaysiakan PBT, maka suatu bentuk strategi perlu diprogramkan agar cita-cita itu tercapai.

2. Slogan 'kita mahu kembalikan kuasa kepada rakyat'. Untuk apa? Siapa penghuni majoriti di sesuatu PBT? Kelak siapa menguasai siapa dan kepada siapa habuan serta tumpuan diagihkan. Siapa akan dipinggir. Guan Eng tahu dan mengandaikan bahawa Melayu Islam dungu, sekali gus akur dengan saranannya. Ura-ura itu biar diwar-warkan dengan gah dan hebat supaya dapat mengaburkan hasratnya yang tersirat. Untuk melihat wajah maharaja Cina maka Melayu Islam kenalah pandai memakan sayur kangkong yang tidak dipotong.

3. Hujah Guan Eng, "pilihan raya ini adalah cara baik meningkatkan perkhidmatan ahli majlis yang dipilih". Bagaimana agaknya kalau ahli majlis yang dipilih terdiri daripada insan yang tiada pengalaman, tiada kemahiran, tiada ilmu berkaitan PBT. Mereka petah berhujah tetapi tidak betah bekerja untuk rakyat. Apalagi jika calon yang dipilih itu adalah insan yang tahu di mana letaknya habuan untuk dia menahan lukah dan bubu.

4. Alasan Guan Eng seterusnya, "apabila dipilih mereka kena bekerja keras untuk rakyat". Apakah ahli majlis PBT yang berfungsi sekarang tidak bekerja keras? Salah siapakah jika ahli majlis itu koro? Apakah mereka itu hanya menjadi senduk dan sudu? Sekadar cedok apa saja asalkan masuk tembolok. Secara halus, Guan Eng menghina ahli majlis yang sedang berkhidmat. Khidmat anda diperlecehkan. Makan gaji buta. Begitulah agaknya anggapan Guan Eng.

Najib sama sekali jangan terperangkap dengan muslihat Abu Jahal moden ini (Guan Eng). Jangan mudah melatah. Biarlah Guan Eng mundar mandir di luar jendela. Lihat sajalah. Jangan sesekali biarkan dia masuk kamar dan merampas segala isi rumah. Waspadalah kerana Guan Eng sanggup gali terowong untuk masuk ke dalam rumah.

Tiada ulasan: