Selasa, 19 Januari 2010

Wira Songsang

Sejarah dan lereng-lereng laluannya semakin menyongsong denai. Menongkah arus. Konon-konon untuk menampakkan kehebatan. Mentelahan untuk menjadi wira rakyat. Ada keberanian. Bukan pak turut. Maka, jadilah ia Melayu Islam yang meng'iya'kan penggunaan kalimah Allah dengan alasan penduduk Sabah Sarawak sudah lama menggunakannya.

Hujah dan alasanya kelihatan cantik kepada penganut Kristian, tetapi hodoh dan menjijikkan kepada Melayu Islam. Dalam amalan demokrasi, memang membenarkan kebebasan bersuara. Bersuaralah. Tetapi segala yang songsang amat janggal. Nazri seorang yang cerdik tetapi dia meletakkan kecerdikannya pada tempat dan situasi yang salah. Maka, jadilah dia Melayu Islam yang songsang. Dia pemimpin Melayu Islam, maka susuran daripada corak kepimpinannya itu akan turut dikategorikan sebagai pemimpin songsang. Pemimpin yang songsang pastinya akan kehilangan pengikut.

Nazri Aziz membina jambatan politiknya dengan pancangan warung kopi. Tidak cukup dengan itu, dia turut mendokong watak wira warung kopi. Cakap lepas. Semua isu diperkatakan. Bercakap di warung kopi tidak perlu buku rujukan. Tidak perlu minit mesyuarat. Tidak perlu pengerusi. Demikianlah Nazri Aziz yang dipilih oleh majoriti Melayu Islam meluahkan ciri-ciri perjuangan yang kelak akan menghakiskan sokongan untuk dirinya dan parti yang diwakilinya.

Nazri umpama Pak Kadok moden. Menang piliha raya tetapi jadi wira warung kopi. Hilang identiti Melayu Islam. Hanyut dan menjadi rempit dalam arena politik tanah air. Gelojoh mengeluarkan pendapat dan hujah kerana pendapat dan hujahnya tidak selari dengan kehendak jelata. Agama bukan bidang kuasa Nazri Aziz. Dia tidak perlu menambah perencah jika perencah itu menjadi racun kepada umat Melayu Islam yang seagama dengannya.

Nazri tidak pernah insaf akan kesilapan silamnya. Dia umpama anjing tersepit yang terlepas. Semua ingin digigit dan digonggong. Bangkai dan tulang ada bezanya. Apakah Najib akan menggugurkan Nazri dalam rombakan Kabinet akan datang? 1Malaysia tunggu dan lihat. Nazri melonggokkan reba di pundak Najib.

Tiada ulasan: