Khamis, 6 Ogos 2009

1Malaysia Hodoh

Tarik nafas lega.

Kita manusia biasa. Kita memiliki kelebihan tertentu kerana ia dianugerahi Allah. Jika ini yang menjadi pegangan, insya-Allah kita berada di landasan yang membolehkan kita sampai ke takah seterusnya. Kehebatan kita, yang kita konon-kononkan, janganlah sampai kita lupa diri bahawa kita berupaya menandingi segala yang ditakdirkan oleh Yang Maha Hebat. Allah.

Akhir-akhir ini terlalu ramai yang lupa diri hingga sanggup menidakkan takdir. Hari ini saya cuba menitipi kesilapan kita akibat diresapi keegoan, atau kerana terlalu marah, bosan, muak, loya, terkilan, terhiris, luka, sepi, sayu, sedih, tersinggung atau entah apa-apa yang sudah tak keruan lagi. Mari kita semak. Sesekali kita perlu lena sesedapnya untuk menghirup nyaman bernafas. Alhamdulillah kerana Allah masih menghulurkan dan meminjamkan nikmat nyawa untuk kita terus bernafas.

Persediaan. Apa pun dalam lingkupan kawah kehidupan ini kita perlu persediaan dan bersedia. Bersedia untuk kehilangan kawan. Untuk sihat. Untuk sakit. Untuk bahagia. Untuk derita. Untuk memperolehi sahabat. Untuk memperolehi musuh. Untuk sabar. Untuk insaf. Untuk makan. Untuk puasa. Untuk kenyang. Untuk lapar. Itu sahajakah? Sebenarnya, perjalanan mencari dan menimba ilmu itu berakhir ke hujung hayat. Pastinya ada ria dan duka. Pasti ada dugaan.

Hari ini, saya titipkan warkah ini adalah kerana saya diinsafi oleh ganjakan usia dan kegasakan bangsa yang kian merudum. Kita dididik untuk jadi baik budi, baik pekerti, baik bahasa, baik agama, baik budaya, baik ekonomi, baik sosial dan segalanya. Ibu, ayah dan guru tidak mendidik kita untuk menjadi samseng atau penyangak. Tidak juga untuk menjadi penipu, pembelot, penderhaka, perampas, dan segala yang ditafsirkan buruk dan jahat. Tidak sama sekali. Tetapi hanya ke arah yang baik-baik belaka. Namun baikkah kita? Doa kita, ingatan kita, kasih sayang kita, cinta kita untuk siapa? Untuk diri? Untuk ibu? Untuk ayah? Untuk keluarga? Untuk guru? Untuk bangsa? Untuk negara? Untuk Rasul? Untuk Allah? Seringkali kita lupa fokus. Alpa. Cuai. Tersasarlah.

Nilai semakin berubah. Kadangkala kejahatanpun semakin bertukar menjadi baik. Nilai jahat kian dianggap baik kerana kebiasaan. Anak gadis merayau malam. Anak lelaki pulang dini pagi semakin rutin. Remaja Melayu Islam berseluar kontot menjadi biasa. Semakin tidak janggal walaupun di khalayak kenduri. Walaupun di kediaman kematian. Pakaian basahan di rumah anak-anak kita sama miripnya dengan rakan-rakan bukan Islam. Seluar kontot paras lutut. 1 Malaysia.

Saya sama sekali tidak marah kepada anak orang, saya hanya marahkan anak sendiri. Tata cara berpakaian adalah imbasan pendidikan seseorang. Ia adalah gambaran salasilah keluarga. Nilai. Budaya. Bangsa. Agama. Masakan sama pakaian untuk ke pesta dengan pakaian untuk ke masjid. Pun tidakkan sama pakaian ke padang permainan dengan pakaian ke rumah saudara mara. Siapa yang patut menjadi pendidik?

Masakan sama bedak dengan arang. Juga takkan sama gula dengan garam. Itulah darjat.

Tiada ulasan: