Isnin, 16 Jun 2008

Merawat Luka

Perjalanan indah sentiasa dicemari. Puas berusaha untuk membuang gangguan dan igauan. Saya ingin sekali untuk tidak memikirkan rasukan yang menojak emosi ini. Indah rasanya jika langit sentiasa biru. Jika kelabu, kelabunya hanya kabus tipis mengalisi pundak gunung. Hutan belantara menghijau. Selaut sawah terhampar melontar percik sinar mentari bagai intan berkilauan. Jernih air mempamir jernih wajah. Ikan-ikan galak mengusik anak. Masih adakah lagi di perjalanan ini wajah-wajah yang sebegitu?

Aku bosan dengan lori pengangkut sisa buangan berlalu membawa bau yang meloyakan. Sudah tidak ada lagikah lori yang membawa minyak tepu? Mana hilangnya wangian Sena, Melur, Tanjung, Cempaka, Cempa, Jeliti, ... dan di mana? Aku terlalu rindu wangi pagi dan wangi senja. Wangian-wangian itu rupa-rupanya kian hilang tanpa disedari. Ia silih berganti dengan bau asap, bau minyak dan berbaur dengan bau yang terkeluar dari persekitaran berasaskan teknologi. Tercemar.

Patutkah warga tua itu menjadi pemungut sampah? Sungguh sampai hati, kita warga yang bertamadun masih sepi melihat warga seperti itu membanting tulang, memungut, dan mengumpul sisa yang dibuang oleh manusia bertemadun.yang membuang sampah sesuka hati.

Tiada ulasan: