Selasa, 10 April 2012

Wayang Pacak

Wayang pacak, pesta ghazal parti dan sarkas adalah tiga sumber hiburan orang kampung sekitar tahun 1960'an dan 70'an. Kejahilan waktu itu adalah lumrah. Bukan sahaja berpakaian mendedahkan aurat malah tarian separuh bogelpun halal dan ditontoni tanpa tikai.

Wayang pacak.
Sejak jam dua petang Jabatan Penerangan akan merayap ke segenap sudut kampung dengan pembesar suaranya untuk mewar-warkan pesta yang bakal diadakan. Apalagi para ibu bapa akan sebok menyediakan juadah makan malam lebih awal untuk keluarga agar tidak terlepas bagi menyaksikan Wayang Pacak. Penjana elekrik dipasang. Tempat tayangan disinari lampu. Layar putih 'pasang siap' akan dipacak lebih awal sebagai iklan dan promosi.

Jam 6 petang kanak-kanak, remaja dan dewasa telah bersusun di depan layar. Lagu Ar Azmi, P.Ramli akan berkumandang tanpa menghiraukankan waktu solat magrib. Malah tiada sesiapapun membantah. Apabila wayang bermula maka akan disambut dengan sorakan meriah. 45 minit berlalu wayang akan di hentikan. Jurucakap Jabatan Penerangan akan mengambil alih untuk menyampaikan apa-apa propaganda kerajaan. 30 minit waktu di ambil untuk sisi itu. Penonton tidak berganjak. Waktu itu PAS masih di anak tangga terbawah. Segalanya diterima dengan hati terbuka tanpa mempertikaikan aliran politik. Bersatu. Waktu itu juga tidak ada hukum halal atau haram. Hampir semuanya di takok kejahilan.

kita sambung kesah ghazal parti di entri berikutnya.

Tiada ulasan: