Rabu, 28 Mac 2012

Zong Dhong = DAP

Gemitan PRU-13 semakin jelas kelihatan. Kali ini saya ingin tumpang sekaki. Isu sekolah cina dan kumpulan pendidik Cina 'Dong Zhong'. Sekalipun saya dituduh resis, saya peduli apa. Terlalu banyak tuntutan Dong Zhong untuk sekolah cina dan masyarakat cina kepada kerajaan. Biasanya tuntutan itu bergema menjelang pilihanraya. Setuju atau tidak maka kerajaan kelihatan terdorong untuk bersetuju. Tiada pilihan demi undi masyarakat cina. TETAPI saya selamanya tetap ragu bahawa harapan itu sama seperti 'kita berdiri ditepi pantai agar gelombang tidak membadai'.

Sejak lama Zong Dhong memperjuangkan sekolah Cina dan bukan untuk guru melayu, malah bukan juga untuk masyarakat majmuk. Untuk mengajar bahasa melayupun mereka meminta agar diajar oleh guru-guru cina. Demikianlah mereka. Kita 'melayu' bertolak ansor. Selamanya kita ditolak dan kita beransor. Peristiwa Sekolah Wawasan Taman Aman, Anak Bukit tidak disertai sekolah cina kerana tentangan dan hasutan mereka. Termasuk parti DAP. Para pemimpin DAP berkampung untuk menghasut masyarakat cina agar SJK (C) Soon Jian tidak berpindah. Konon kerajaan ingin memelayukan sekolah jenis kebangsaan. Yang patuh cuma SJK (T) Thiruvalluar. Apabila SJK (C) Pumpung diarah berpindah untuk menumpang di Sekolah Wawasan maka tiada pula suara-suara sumbang bermotifkan penentangan. Senyap sunyi. Mungkin perpindahan itu pada kategori sementara.

Zong Dhong memperjuangkan 'guru-guru tanpa menguasai bahasa Mandarin' tidak layak menjawat jawatan naik pangkat di SJK Cina. Maknanya guru melayu tidak layak untuk ditempatkan dan menjawat jawatan naik pangkat di SJKC. Namun mereka sebaliknya layak untuk menjawat apa-apa jawatan tanpa apa-apa syarat untuk menjawat jawatan-jawatan itu di sekolah kebangsaan. Tidak hairanlah jika masih kedapatan sehingga negara merdeka ke-57 pun masih ada masyarkat cina yang jahil berbahasa melayu.

Lim Kiat Siang adalah salah seorang pemimpin yang terlibat dalam cetusan 13 mei 1969. Api perkaumannya terus membara. Dalam kes SJK (C) Soon Jian dia turun padang. Peristiwa itu menyebabkan Pengerusi MCA Anak Bukit meletak jawatan. Sekarang apa sudah jadi. Adakah orang cina akan mengundi MCA. Kita tunggu PRU-13 bagaimana orang cina mencaturi politik orang melayu. Akhir kalam saya sekadar bertanya 'masih adakah pemadam yang dapat memudarkan tulisan dan lukisan di hati serta di minda saya ini".

1 ulasan:

LiMehad berkata...

Salam....begitulah kita...umpama bilah lidi yg sebatang, akan mudah patah kalau tidak diikat bersekali..tapi agak malang bila diikat bersekali hanya sekadar menjadi penyapu. Mengapa tidak menjadi kraf yg lebih berharga dan bernilai tinggi...